Dotaz ČTVRTÝ

Jak máme nasvítit různou denní dobu, roční období apod.

Pavel Hurych, Václav Müller

Čas na jevišti zvýrazněný světlem

V dotazu třetím jsem slíbil, že si řekneme něco o svícení ve spojení s denním časem nebo ročním obdobím.

V některých inscenacích probíhá děj v několika časových pásmech. Je proto dobré, zvláště v inscenacích tvořených iluzivně, podřídit tomu i světlo. Jako model si vezmeme scénu návsi z Dalskabátů. Je konec léta. V pozadí je světle modrý horizont, před kterým stojí kulisa venkovských domků. V levé přední části kovárna s lavičkou, vpravo strom. Pro lepší orientaci při psaní světelného scénáře si určíme, že východ je vpravo. Pokud se čas pohybuje v denních pásmech, můžeme si je rozdělit následovně.

Svítání v exteriéru

Začneme změkčovat tmu modrými horizontovými lampami. Pozvolna k nim přidáváme oranžové světlomety zespodu (vana položená na zem) a z pravé lávky, tak aby nejprve zachycovaly horní část zadní dekorace. Potom postupně přidáváme další světlomety, tak aby světlo postupovalo po dekoracích od shora dolů až vyplní celý hrací prostor. Z pravého portálu nebo pravé lávky nasměrujeme jeden světlomet na strom, tak aby vrhal stín do středu jeviště. Se žlutou a oranžovou zatím šetříme, budeme je potřebovat během dopoledne a hlavně v poledne. Pokud máme v bateriích světlomety s tyrkysovými filtry, přidáváme je chvíli po tom, co jsme začali rozsvěcovat modré horizonty. Celá světelná nálada by měla navodit atmosféru chladnějšího, ale pěkného rána na konci léta s příslibem pěkného dne.

Dopoledne a poledne

Během dopoledne ubíráme modré světlomety a přidáváme žluté a oranžové. Přidáváme světlo zepředu a strom, pokud je trojrozměrný přebírá ho jiný světlomet, např. z portálové lávky. Pokud je plošný, tak jej nesvítíme. V poledne je slunce nejvýše a v největší intenzitě, dekorace by neměla vrhat stíny. Pozor, abychom scénu nepřesvítili.

Odpoledne a večer

V průběhu odpoledne ubíráme na intenzitě světla zvláště zprava, světlo by mělo ubývat na dekoracích odspoda, z levé lávky nebo portálu nasvítíme štít kovárny, tak aby vrhal stín do středu jeviště. K večeru začneme přidávat modré a tyrkysové a později na horizontu zespodu (levé lávky) můžeme přidat trochu červené, aby horizont za dekorací znachověl. Pozvolným přechodem do modrých a tyrkysových barev vytvoříme noc. V poslední fázi ubereme nebo hodně ztlumíme tyrkysové světlomety.

Noc

Pokud hrajeme i v noci, musí divák vidět, kdo na jevišti je a co tam děje. Není vhodné tuto část hry pojmout jako rozhlasovou. V této situaci nám pomůže světlo měsíce. Měsíc je dobré situovat na některou stranu. V našem případě se asi většina nočních akcí bude odehrávat na lavičce před kovárnou. Měsíc budeme simulovat světlometem z pravého portálu úplně nahoře nebo z pravé strany portálové lávky. K tomuto účelu se hodí světlomet s Fresnelovou čočkou protože má měkčí světlo. Roztáhneme světelný kužel a nasměrujeme jej tak, aby nám osvítil především část před kovárnou, ale také hrací prostor na návsi. Pokud se nám podaří nasvítit i část koruny stromu, nebude to na škodu. Světlomet obarvíme světle modrým filtrem např. LEE 203 – 1 C.T. BLUE nebo ROSCO e-colour+ 218 – EIGHT CT BLUE (stejné barvy od různých výrobců). Ostatní dosvítíme průvany se stejným filtrem a odpovídající intenzitou. Pokud je na jeviště přinesen ještě jiný zdroj světla (lampa, svíčka, louč apod.) můžeme trochu přidat na intenzitě, s jeho odchodem se vrátíme na původní úroveň. Používat v tomto případě sledovací světlomet bývá většinou nepřirozené a rušivé. Jinak je tomu v případě duchů. Vytvoříme-li duchovi patřičně příhodnou barevnou aureolu, bude to hezký efekt, při kterém se menší děti i počůrají.

Pokud nám inscenace přechází z noci do dne, zhasneme pozvolna měsíc a s probíhajícím svítáním ubíráme průvany. A tak stále dokola. Toto je samozřejmě teorie, kterou lze aplikovat v dobře zařízených divadlech s mnoha světlomety a dobře vybaveným světelným pultem. Nicméně si myslím, že mnohé části jsou použitelné i v amatérských podmínkách.

Svícení interiéru vystihuje svými obrázky velice pěkně pan Václav Müller, jsou použity i v tomto článku, proto již jen několik poznámek.

Chyby, kterých se dopouští inscenátoři v realistických scénách

Realistická scéna, pravděpodobně haly mládeneckého pokoje ve hře Jak je důležité míti Filipa, v pozadí na ochoze dvě velká okna, za kterými je soustavně tma bez ohledu na denní dobu. V místnosti není kromě lustru, který nikdy nesvítí žádný světelný zdroj a přesto je tam vidět?!

Rada: Za dekoraci umístit dva světlomety, např. CHR 500 (vana), pomocí klapek nebo masky je zastínit tak, aby svítily pouze na okna, ale divák nesmí vidět zdroj (žárovku). V nejhorším případě je lze umístit i na zem. Intenzitu nastavit podle dané denní doby. Lustr musí ve večerních a nočních scénách svítit, nebo tam musí být jiný zdroj světla, ale tomu musí odpovídat rozvržení světla v místnosti.

Jiná scéna, už si nevzpomínám z jaké hry. Dámský pokoj, vpravo křeslo a velká stojací lampa okolo které, i když svítí, je podstatně méně světla než na levé straně u gramofonu, kde se prakticky nic neodehrává. Rozdíl mezi dnem a nocí byl řešen pouze tím, že služka rozsvítila lampu. Připusťme, že okno, kterým vniká světlo do místnosti, je v pomyslné stěně směrem k divákovi. Celá situace pravděpodobně vznikla paradoxně stejnoměrným rozvržením světla ve scéně. Za křeslem stál velký paraván potažený nařasenou tmavohnědou látkou. V levém rohu na stolku s bílým přehozem stál gramofon. Celá scéna byla ohraničena světle béžovými stěnami. V takovém případě je potřebné přidat na intensitě u křesla, neboť takto řešený paraván v pozadí může pohltit až 2/3 světla, naopak světlá stěna světlo odrazí a tím se levý kout jevil jako důležitější. Čas schylující se k večeru je potřeba simulovat ubíráním světla a to právě na těch plochách, kde je to nejmarkantější. V tomto případě právě na levé straně, kde jsou velké světlé plochy a kde se téměř nehraje. V okamžiku rozsvícení lampy je třeba přidat světlo v okruhu tohoto zdroje. Pozor, aby světlo dopadající na svítící lampu nevrhlo na pozadí viditelný stín. Musíme si uvědomit, že je to jediný zdroj světla v místnosti. Problém mohl vzniknout i tak, že přišel ten, kdo má v tomto souboru na starost světlo, nechal si rozsvítit scénu a řekl „to je dobrý“.

Špatných příkladů by se našlo jistě mnoho, důležité je promyslet si celou situaci, uvědomit si odkud a kam nám svítí světelné zdroje – slunce, měsíc, různé lampy a lustry a podle toho směrovat i světlomety a hlídat si stíny.

Roční období

Tato část se vztahuje k exteriéru, neboť svítit jaro v jeskyni je trochu problém. Zkusme si zinscenovat Tři na lavičce ve čtvero ročních dobách. Scéna: park, v pozadí prospekt města nepříliš výrazný, laděný do tmavších barev. Nad městem je část nebe v nějaké neutrální hodně světlé šedomodré barvě. Vepředu vlevo lavička, za ní strom, vzadu vpravo strom. Kmeny stromů mohou být plošné, koruna stromu alespoň trochu prostorová s maskovací sítí imitující listí (kamufláž se mění podle ročního období). Na mírné šikmě za lavičkou umělý trávník.

Jaro

Listí na stromě je málo, ale trávník je již svěží. Na jaře není slunce ještě příliš vysoko a paprsky jsou dlouhé a měkké stíny mohou být delší – pozor měly by jít stejným směrem. Trávník svítíme světlou zelenou, ve světle zelené i tmavší trávník zesvětlá díky odrazu světla od jednotlivých umělých stébel. Koruny stromů z boku svítíme světle zelenou a shora nebo z druhé strany modře, získají tím na plastičnosti. Nebe na prospektu nad domy lehce přisvítíme z horizontové baterie světle modře, jakoby v oparu. Hrací prostor se snažíme vysvítit průvany a bočními světlomety, abychom zbytečně nerozbíjeli iluzi jara na pozadí. Oranžové a červené filtry si schováme na léto a podzim. Trochu žluté použijeme na polední slunce, které prorazilo dopolední opar. V takto vysvícené scéně by šeď města měla být v ostrém kontrastu s jarní náladou.

Léto

Stromy jsou obalené tmavozeleným listím, i trávník se změnil. Stíny jsou krátké, slunce je vysoko, nebe je jasně modré, prostě azurovka. Scénu svítíme více zepředu a shora. Používáme převážně žluté a oranžové filtry. Na koruny stromů můžeme lehce posvítit modře. Zelená kamufláž získá tmavší barvu a koruna se bude zdát plnější. Na trávník zvlášť svítit nebudeme, z celkového nasvícení žlutou a oranžovou získá žlutozelený nádech lehce povadlé letní trávy. Prospekt nad městem svítíme z baterie modře. Pokud máme možnost si vybrat, použijeme např. LEE 140 – SUMMER BLUE nebo ROSCO e-colour+ 140 – SUMMER BLUE. Město jako by se ztrácelo v oparu.

Podzim

Podzim hýří barvami. Listí žloutne a hnědne proto použijeme podzimní kamufláž, trávník získává žlutozelenou barvu. Stíny se prodlužují. Stromy budeme svítit žlutou, oranžovou a červenou. Červená musí být světlejší, např. LEE 781 – TERRY RED nebo tmavší s nádechem dohněda, např. LEE 106 – PRIMARY RED. V žádném případě u nás běžně používané UMAFOLy, které jdou do fialova. Budeme je svítit z několika směrů, tím získá koruna na plastičnosti a na malých plochách se budou odrážet různé barvy. Trávník přisvítíme ostřejší žlutou. Pozor, pouze trávník, tedy z boku, aby herci neměly žloutenku. Hrací prostor můžeme vysvítit celou škálou od žluté po oranžovou, ale s citem. Je sice podzim ale nejsme na pouti. Nebe nad městem by mělo nabírat světlejší modrý nádech. Prospekt města můžeme lehce přisvítit stejně jako hrací prostor.

Zima

Hrát tři na lavičce v zimě je sice pitomost, ale budiž. Stromy jsou holé, trávník odporně šedohnědý. O sněhu neuvažuji. Slunce je nízko, je odporně mlhavo a vlezlá zima. Svítit budeme převážně světlomety se světle šedomodrými filtry, např. LEE 218 – 1/8 C.T. BLUE. Stromy nasvítíme z boku, aby se světlo lomilo na holých větvích, trávník přisvítíme lehce tmavočervenou aby dostal šedohnědý nádech, nebe nad městem je šedomodré, nevýrazné bude i město.

Je samozřejmé, že nikdo takhle nebude inscenovat Tři na lavičce, ale jako model proměny ročních dob pomůže.

V závěru je tabulka vazeb mezi barevnou dekorací a barevným světlem. Tuto tabulku nelze brát jako dogma, protože vždy záleží na odstínech kombinovaných barev. Vždy je potřeba si to vyzkoušet.

Základníbarva
dekorace
Barva světelného paprsku
červenážlutázelenápaví modřmodrá
červenáčervenáčervenátmaváčernámodrý nach
oranžováčervenáčervenátm. hnědátm. zelenáčerná
žlutáčervenážlutázelenázelenáčerná
zelenášedážlutozelenázelenázelenáčerný nach
paví modřčernázelenázelenápaví modřmodrá
modráčernáčernázelenočernámodrámodrá
fialovátm. červenámdláčernámodrámodrá